Samarbetet med Folktandvården är avslutat. Tidigare utställare kan man läsa om här.

Januari – Februari 2023
Gustaf Helin
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna

Gustaf Helin är bosatt och verksam i Markim socken i Vallentuna. Livet på landsbygden ger honom mycket inspiration, både från människorna och naturen.
Målandet och tecknandet fanns alltid med under hans uppväxt i Sollentuna. Han brukade som liten presentera sig med ”jag heter Gustaf och jag gillar att rita”.
Efter att ha gått en förberedande utbildning i sina hemtrakter vidareutbildade han sig vid Florence Academy of Art’s filial i New York.
Efter en tid flyttade han hem till Sverige och så småningom hamnade han i Markim.
Här bor han nu med sin sambo sedan 2016, och har möjligheten att på heltid jobba som konstnär.

November – December 2022
Svein Tryti
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna

Svein Tryti kommer från Norge. Han har varit bosatt och fått sin konstnärutbildning i Sverige, där han varit yrkesverksam under många år.

Han är autodidakt med sin collageteknik som visas på tavlorna i Folktandvårdens väntrum. Med färger, former och strukturer byggs nya motiv i hans bilder. Som när en fuchsia förvandlas till ett tupphuvud.

Svein Tryti har gjort bilder till barnprogram som under många år sänts på TV i de nordiska länderna. Han har haft egna utställningar och deltagit i samlingsutställningar i Norge och Sverige.

September – Oktober 2022
Anders Bauer
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Anders Bauer bor sedan 1990 i Östra Bällsta, i vackra Vallentuna.
Anders stora hobby är fotografering. Sedan en tid tillbaka är han även en drönarfantast, då möjligheten att fotografera från ovan har gett honom en ny kick.
Allt oftare, när han vill skapa en speciell känsla, målar han fram sina bilder, där kameran är hans pensel och sensorn hans duk.
Att fånga känslan i naturens krafter och dess skönhet är en ständig utmaning.

Tidigare har han ställt ut sina bilder på Vallentuna Kulturhus, Norrtälje Bibliotek, Galleri Movitz, Lidingö Stadshus, Norrtälje konsthall, konferensgården Skogshem & Wijk.
Till utställningen på Folktandvården har Anders valt ut bilder både från sin hemkommun och från några andra platser, bilder som visar olika sidor av honom som fotograf.

Bilderna i utställningen är utskrivna på Hahnemühle Fine Art fotopapper och monterade i en syrafri passepartout. Bakom bilden ligger ett syrafritt ark för att skydda bilden mot blekning.
Priserna avser monterade bilder i aktuell ramtyp (svart eller vit). Samtliga inramade bilder kan även fås i andra storlekar.

Anders är ordförande i Lidingö Fotoklubb, en av Stockholms största fotoklubbar.
Blir du nyfiken och vill se mer? Du hittar mycket mer på Anders hemsida.

anders.bauer@evanlimi.se
www.evanlimi.se

Maj 2022
Stig Rybrink
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Stig Rybrink som är född 1938 i Landskrona är sedan 1974 bosatt i Vallentuna. Han har
förkovrat sig inom konstens värld bland annat på Gerlesborgsskolan och Folkuniversitetet samt i
Malham, England.
Han arbetar mest med koppargrafik, men även akvarellmålning och teckningar i tusch. Han är
medlem i Karbygrafikerna och vice ordförande i Vallentuna konstförening.
Stig har haft utställningar på många platser, bland annat på Landskrona museum, Råå museum
för fiske och sjöfart, Wendtholmens Kungsgård, Väsby konsthall, Akademiska sjukhuset och
flera samlingsutställningar.

Ni kan se fler av Stigs alster på hemsidan vallentunakonstforening.se under rubriken Digitalt konstgalleri.

Kontakt: email: 0851171941@telia.com

Mars – April 2022
Lena Åkerström
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Jag bor sedan många år i Ellagård, Täby. Tecknat och målat har jag gjort hela mitt liv.
Jag är nu pensionär och kan ju måla när jag vill. Mest blir det akvarellmålning. Men har också
målat olja i perioder.
Är nu med i akvarellgrupp Blå i Hönshuset på Karby Gård. Vi träffas en gång i veckan och
målar.

1992–1993 gick jag konstkurs när vi bodde i Nederländerna, 2 terminer.
1993 Folkuniversitetet, Förberedande konstskola, Måndagsakademin, 1 termin.
2000 Folkuniversitetet, Stora tecknings- och målningskursen, 1 termin.
Dessutom många vecko- och helgkurser hos olika konstnärer, som Lars-Åke Lindstedt, Göran
Ruckar, Anne-Sofie Englesson, Eva Ljungdahl, Claes Forslöv.
Har även målat olja några terminer hos Eva Skoglund.
Flera betongkurser hos Åsa Hasselrot.

Har deltagit i utställningar bl. a på galleri Hagman/Bellman.
Kontakt: Tel 0734338865

Lena Åkerström

Januari – Februari 2022
Lena Björn-Svensson

Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Lena Björn-Svensson är sedan många år bosatt i Vallentuna Hon är bland annat engagerad i  Konst i Roslagen och har i många år haft uppdrag inom  Vallentuna konstförening.

Lena säger att akvarell är hennes uttryck, och naturen hennes inspiration. Skogens träd, vattnets rörelser och speglingar, himmelens olika dagrar, blommor och fåglar framkallar känslor och minnen som blir bilder.

Lena är medlem i Roslagsmålarna sedan 2000, och jurybedömd i konst i Roslagen från 2013. Hon har gått kurser för bland andra Maria Ginzburg, Melind Mulick och Björn Bernström.

Kontakt: Lena.bjorn-svensson@hotmail.com

September – Oktober 2021
Lennart Ålund
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Jag är Vallentunabo, född 1944 – från början en hängiven oljemålare som blivit förälskad i akvarell.

Ofta målar jag människor som jag mött och som jag tycker om att med penseln berätta något om. Helst ”befolkar” jag mina målningar med människor i en vardaglig miljö.
När målningarna inte är befolkade är det naturen som tagit över. Jag kan uppleva att den är besjälad och får lust att omsätta upplevelsen i olja eller akvarell.
Ett ämne som upptagit mitt intresse är vatten. Att skildra vattenytor med alla dess skiftningar genom vind, ljus, speglingar och årstider är en utmaning.

På Folktandvården visar jag upp några av mina vattenmålningar. Målningarna som ställs ut är både i akvarell och olja.
En akvarell visas i form av konsttryck – tekniken kallas fine art print eller giclée.

Fler av mina målningar i olja och akvarell kan du alltid se på Galleri Freja, Skördevägen 9 i Vallentuna. Där visar vi nya konstverk varje månad. Vi håller öppet lördagar och söndagar 12-16. Välkommen dit! Galleri Frejas webbadress är www.gallerifreja.com.

Juni-augusti 2021
Åsa Alneng
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Åsa Alneng är en mångsidig kreatör utbildad bl a på Beckmans School of Design och i Florens. Hon har arbetat med bilder inom flera discipliner som filmskapare, art director, designer, illustratör och som konstpedagog på Kulturskolan.

På senare tid har hon låtit det egna skapandet få ta plats i sin Ateljé i Lindholmen, Vallentuna. Hon har ställt ut på flera jurybedömda utställningar bl a Konst i Roslagen, Galleri Freja, Edsviks konsthall och Ateljé Öga. I Vallentuna är hon mest känd för att ha skapat det populära konst-eventet Kokroki på Hökeriet tillsammans med Lise Nelzen på Granby Gård, där kroki-modellerna är kor.

I det egna måleriet i olja är det viktigt att få vara intuitiv och utforskande där hon får fördjupa sig i färgsammansättningar, motiven blir oftast abstrakta landskap med fokus på ljuset. När hon tecknar blir det mest kroki av människor eller kor – och som illustratör arbetar hon helst i akvarell. Naturen, ljuset, väder och vind är alltid en inspiration. Utvalda verk trycks till Fine Art Print och säljs i signerad och numrerad upplaga.

www.asaalnengdesign.se

April-maj 2021
Marjatta Saastamoinen
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Jag är född i Finland och har bott i Sverige femtiotre år och trettiofem senaste i Vallentuna.

Jag signerar min konst med Mari Jatta.

Att skapa konst på olika sätt har följt med mig hela livet. Sedan jag slutade skolan har jag gått kurser i teckning och målning. Akvarellmålning vänder jag alltid åter till efter att periodvis ha målat olja, akryl eller pastell. Jag blandar gärna olika tekniker, som berikar varandra och fördjupar uttrycket. Experimentell akvarell är närmast mitt hjärta just nu.

Jag tecknar ofta kroki´. Under senare år har jag även varit nyfiken på grafik och gått kortare kurser i Simrishamns grafikverkstad och Viks folkhögskola samt Grafisk design Runö skolan och Studiefrämjandet. Under de senaste tjugo åren har jag ställt ut separat och/eller tillsammans med andra konstnärer t.ex. på Galleri Hagman, Galleri Riddaren, Galleri T, Galleri Norrö, Ensta Krog, FKC, Medborgarhuset i Vällingby, Påskutställning i Falkängen, Täby Centrums konsthelg och Vallentuna kulturhus. Jag har även haft utställningar på arbetsplatser.

Jag är medlem i Akvarellsällskapet Spray, Konst i Roslagen, Karbygrafikerna, i Täby, Vallentuna konstförening, Nordiska akvarellsällskapet och Aqua Viva i Täby. Jag driver Galleri Freja, Vallentuna centrum, tillsammans med en grupp Vallentuna konstnärer sedan 2013.

Kontakt
Telefon: 070 409 78 61, E-post: marjatta@gallerifreja.com, Instagram: mari_jatta

November – Januari 2021
Lis Wivanger
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Lis Wivanger var en konstnär med rötterna från Stockholm och Vallentuna. Hon målar natur-
och stadsmotiv i olja ofta med skarpa kontraster och kraftfulla uttryck. Motiven hittar hon från
landskapen i den lokala bygden i Vallentuna samt från Stockholm.
Uppväxt i Stockholm och utbildad på Konstfackskolan på 60-talet och därefter flertal
separatutställningar i Stockholm och bl.a. London samt deltagit i olika samlingsutställningar och
på företag m.fl.
Hon bygger upp sin konst kring genomtänkta skisser och lämnar ingenting åt slumpen. Med
säkra, känsliga penseldrag och ljusa generösa färger, som står i skarp kontrast till de svarta
konturerna, åstadkommer hon en stiliserad harmoni. Dukarna talar om växtligheten i Sverige, om
en och annan byggnad som tycks vara en del av naturen och om årstidernas skiftningar. Men för
det mesta är tid och plats bara bakgrunden till det visuella äventyret och ramar in stämningen.

”Kvarnen”
Mot gamla kvarnen, innan den brann ned, med vy från Örtagården över Kyrkfjärden. En flock skrattmåsar just anlända på Vallentunasjön.

September-oktober 2020
Tove Nygren
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Autodidakt. Har alltid sedan unga år tyckt om att teckna och måla. Som pensionär blev det ett stort intresse. Tove målar främst med akryl men kombinerar med tusch och krita. Motivet till bilden blir efterhand som hon lägger på färg. Utöver penslar målar hon med svamp, trasor, kontokort. Former som dyker upp ger inspiration till en bild. Det kan vara från  naturen, personer hus m.m.

Juni-augusti 2020
Mats Nicklasson, tecknare och målare
Folktandvårdens väntrum, Tuna Torg 4, Vallentuna C

Mats är född 1941 och bosatt i Vallentuna sedan 80-talet. Han har arbetat som art-director samt med illustrationer och grafisk formgivning inom förlags- och reklamvärlden i hela sitt yrkesverksamma liv. Samtidigt har han hela tiden tecknat och målat, och kan numera ägna sig helt åt detta.

Han ser bilder runt omkring som väcker ett intresse, och försöker sedan förmedla dem så de blir lika intressanta för betraktaren. Det som fängslar honom kan vara ett speciellt ljus, olika strukturer och motsatser eller bara ett spännande föremål.

Mats provar sig fram med olika tekniker, men för närvarande trivs han bäst med oljefärger. Vi får med spänning se fram mot vad som lockar härnäst.

Mats är medlem i ett konstnärskollektiv som driver Galleri Freja i Vallentuna.

Utbildningar
Gerlesborgskolan, Konstfack 1961-1965
Fri Akademi Studiefrämjandet, Edsvik

Utställningar
Konstpausen Ekerö 2007
Galleri T 2009
Edsviks Konsthall samlingsutställning 2010-2011
Galleri Hagman 2011
Vallentuna bibliotek samlingsutställning 2015-2016
Konst i Roslagen öppna ateljéer 2009-2016
Folktandvården Vallentuna 2016

E-post: nicklasson.mats@gmail.com

April-maj 2020
Irina Johansson, fotograf

Tema för utställningen är ”Magisk Natur”.
Vår vidunderliga värld är fylld med vackra färger och former, spännande detaljer och magiskt ljus. Målet med Irinas fotografering är att hitta något speciellt i vårt vardagliga liv.

Irina gillar gatufoto och naturfoto, och experimenterar med långa slutartider och dubbelexponering, Photoshop och art foto. Form och färg är hennes favoriter, och hon ser mönster och grafiska former överallt. På bilden Glory Light har hon fångat två ljusfenomen, Brockenspöke och Gloria. Brockenspöke är ett optiskt fenomen där betraktarens skugga avbildas många gånger förstorat på dimma eller ett likformigt moln. Fenomenet Gloria uppträder däremot runt objektet som en rund regnbåge. Den aktuella bilden är tagen på Krim.

Irina är medlem i Stockholms fotoklubb, där hon har tävlat och erhållit flera diplom. Bland annat blev hon utnämnd som bästa årsfotograf 2013 och 2016 av Östra Svealands Fotoklubbar. Ni kan hitta till flera av hennes bilder på: http://www.gatufotogruppen.se

Om ni är intresserade av köp kan ni nå Irina på telefon: 0730519051 och e-post: iraviking@gmail.com

Januari – mars 2020
Björn Schaerström

Björns konstnärskap är i första hand måleri, collage och fotografi. Materialvalet är för det mesta akryl på duk men kan också vara andra färger och material på plywood eller MDF. Han jobbar såväl med pensel som med hemmagjorda verktyg t.ex. genom att skrapa fram bilden med brutna bitar av Masonite, att rita med träpinnar eller att dutta fram nyanser med en bit lakansväv.

Björn får inspiration av det mesta. Färger, former och material. Kroppar, natur och politik. Dröm och fantasi. Han använder gärna kameran för att plocka fram ”osynliga” former i vardagen.

År 2013 var Björn med att starta Galleri Freja. Han har deltagit i ett flertal samlingsutställningar. och under många år ställt ut på Konst i Roslagen.

Björn är en vän av giclée-tryck. Såväl unika målade verk som fotografier tas enkelt fram i önskat format.

Björn är civilekonom och har sin yrkesmässiga bakgrund huvudsakligen inom näringslivet. Han är född 1954 i Gävle och uppväxt i Sundsvall. Bor sedan 1988 i Vallentuna. E-post: b.schaerstrom@gmail.com Hemsida: www.bjornsart.com

November – December

Sigrid Ingela Blom Sigrid Ingela Blom ställer ut grafik och måleri under november och december 2019. Sigrid Ingela Blom är bildkonstnär och silversmed på heltid sedan många år tillbaka. Hon är uppvuxen och bosatt i Vallentuna. Nu ställer hon ut i Folktandvårdens lokaler i Vallentuna, där varje grafiskt verk är unikt och endast finns i ett exemplar.

När man läser om henne slås man av hennes olika yrkeserfarenheter och kompetenser. Hon har bland annat examen som silversmed, examen i musik och bild vid lärarhögskolan i Stockholm och har dessutom många uppdrag som sångsolist och piano-/sångpedagog. Hon har inom sitt konstnärskap haft många separatutställningar och deltagit i otaliga grupputställningar.

Tag tillfället i akt och gör ett besök på Folktandvården för att se hennes alster, och läs mer om henne på hemsidan. http://www.blomjewellery.com. Kommande separatutställningar våren 2020 är bl a en separatutställning på Karby Gård i Västra Flygeln samt en Fönsterutställning i sommar på Lerverk i Göteborg. Allt arbete sker för hand från idé till färdigt verk. Hon tar emot beställningar, renoveringar, omarbetningar och gör småskaliga egna verk, gärna unikat. Hon samarbetar ofta med musiker, vilket resulterat i att hennes unika smycken ofta reser jorden runt på turné. Hon säljer bl a smycken och corpus året runt på Galleri Hantverket, på Södermalm i Stockholm http://www.gallerihantverket.se.

Hennes verkstad/Ateljé kommer flytta från Vallentuna in till Vasastan under december, men kunderna i Vallentuna överger hon inte.

Arbetet fortsätter och hon kommer nu ha möjlighet att bl a ta emot grupper i konstföreningar för visning.

September – Oktober

Jean-Pierre Saracco Jean-Pierre är medlem i Galleri Freja och Konst i Roslagen. År 2012 startade han Konstgrottan i samband med sin flytt till Vallentuna, och år 2016 fick han Väsby konsthalls kulturpris för sina akvareller. Han har studerat på Marseille Universitet Luminy, Les Art Plastics 1968, och senare Grafisk formgivning på Konstfack Aftonskolan 1978-1981. Han har haft diverse utställningar och fått pris som grafiker inom näringslivet under dessa år.

Parallellt med det har han simtävlat och varit engagerad med Täby Sim de senaste 20 åren. Senast blev han svensk Master Mästare på 100m och 200m fjäril 2019 i sin årsklass 70-74 år.

För ca 10 sedan blev han tillfrågad att hålla akvarellkurs för några damer, som saknade sin sjuka ledare. Det gav honom chansen att upptäcka en ny och fantastisk värld, som han inte har lämnat sedan dess.  jean-pierre@art2savoir.se jean-pierre@konstgrottan.se www.art2savoir.se www.konstgrottan.se

Juni – Augusti
Marie Holmström