11 april
Galleri Freja

Minnesutställning om Allan Löthman den 11 april vid galleri Freja.

Konstföreningens medlemmar hade inbjudits till galleri Freja för särskild visning av minnesutställningen om illustratören Allan Löthman (1900-1969). Hans verk kunde ses i veckotidningen Levande Livet och på omslag på ungdomsböcker mellan 1930- och 1960-talet och nu långt efter hans död har intresset vaknat för honom och hans utmärkta och fantasifulla illustrationer.

Det var på dagen 50 år sedan Allan Löthmans bortgång som den exklusiva visningen av Löthmans liv och verk ägde rum. Inger Unnerstad, dotter till Allan Löthman, svarade för både urval och mycket levande presentation av utställningen.

Visningen blev mycket uppskattad av det dryga 15-tal medlemmar som kom till visningen och vi kände oss också mycket tacksamma för den generösa, kostnadsfria serveringen av drycker och välsmakande tilltugg som Freja bjöd på. De medlemmar som missade visningen har ytterligare chanser att ta del av Löthmans bilder framöver eftersom dessa enligt uppgift har donerats av Inger
Unnerstad till galleri Freja.