Ricardo Donoso

Datum:  22 april, kl 19.00
Plats:  Vallentuna Kulturhus
Fri entré

Internationellt prisbelönt konstkurator kommer till Vallentuna Kulturhus och berättar om sex konstnärer och deras verk

Ricardo Donoso, välkänd konstcurator i Stockholm Norrort med omnejd med många uppskattade och minnesvärda utställningar och aktiviteter i Wäsby Konsthall och Edsvik Konstcentrum. Därtill grundare av Edsvik Konstskola som utgjort grund för flera framgångsrika konstnärer genom åren.
Nu kommer Ricardo till Vallentuna och berättar om konst och intressanta personer, händelser och minnen genom åren. Ricardo Donoso är själv en färgstark fantasirik konstnär. Nätverket är stort!

Stor liten man med en brinnande själ i lagomlandet Sverige

Ricardo Donoso föddes och växte upp i Chile. I en del där klimatet liknade Sveriges.
Det politiska klimatet under Pinochet drev Donoso ut ur landet. Han studerade vid konstskola och många intellektuella blev misstänkta. Med hjälp av bl a Amnesty och Röda Korset lyckades Donoso fly landet, först till Schweiz och därefter till Rumänien.
Efter 2 år på konstskola där blev han deporterad då han anslutit sig till dissidenter.
Donos fick än en gång hjälp av Amnesty och Röda Korset.

Nu hamnade Ricardo Donoso i Upplands Väsby och fick arbete som bildterapeut på en psykiatrisk avdelning vid Löwenströmska Lasarettet. Kunde efter en tid hyra in en utökad verksamhet i Optimushusen där han gav kurser för ABF och anordnade Vårsalongen 1998 med 8000 besökare (det kunde ha blivit flera om tiden hade förlängts). Därefter biennalerna 2001 och 2003, den senare med deltagare från 33 länder. Yoko Onos utställning av John Lennons teckningar blev ett minnesvärt dragplåster.

Vid besök på gamla ladugården i Edsvik i Sollentuna blev Ricardo Donos betagen av platsen och lyckades i samarbete med kommunen omvandla gården till ett konstcenter. Premiär med ”The Terracotta Woman” av Marianne Heyerdahl. Därefter Lars Lerin, Odd Nedrum, Yrjö Edelmann, Bertil Valien, Salvador Dali, Cora Sandels och många många fler.

Ricardo Donoso har premierats med Broderskapsförbundets kulturstipendium 1999, Sveriges Bildkonstnärsfonds Dynamostipendium 2001 och Schweziska kulturpriset Prix Winkelried 2020. Han var kurator för utställningen Sverige-Chile i samband med kungliga statsbesöket i Chile 1996. Pedagogisk verksamhet och kontakt med skolorna har varit viktigt. Listan över uppdrag och utmärkelser kan göras lång.
Ricardo Donoso är en mycket efterfrågad curator från många länder och har arrangerat upp emot 1000 utställningar. Donosos eget färgstarka måleri inte att förglömma!

Arrangör: Vallentuna Konstförening med stöd av Vallentuna Kommun