Sven X:et Eriksson: Glasmosaikvägg. Foto av Holger.Ellgaard – Eget arbete, CC BY-SA 4.0

31 oktober
kl 18.00

Folksamhuset

Ett mycket uppskattat besök på Folksams huvudkontor

I slutet av oktober förra året ordnade konstföreningen en visning av Folksams huvudkontor på Södermalm som invigdes 1960. Folksamhusets marmorklädda byggnad är i sig ett viktigt riktmärke för staden och huset var under flera år med sina 27 våningar dess högsta byggnad. Avsikten med byggnaden var inte bara att skapa en funktionell och trivsam arbetsplats utan även att bli ett forum för skilda kulturella uttryck. Byggnaden inrymmer också mängder av utomordentlig konst av våra mest kända 1900-talskonstnärer, huvudsakligen från Sverige.

Exempelvis möts man av en över 20 meter lång väv av Barbro Nilsson, av tre bronsskulpturer av Carl Eldh samt av åtta stora målningar av Isaac Grünewald, vilka fyller en hel matsal och dess entré. Dessutom kan man glädja sig åt den lysande målningen ”Karossen” av Staffan Hallström och åt en färgstark glasmosaikvägg av Sven X:et Eriksson (se ovan).  Interiören förskönas dessutom av ett stort antal specialbeställda armaturer och möbler av Carl Malmsten och Axel Larsson, samt av ett intarsialiknande marmorgolv med den väldiga Midgårdsormen som motiv. Och av mycket, mycket mer. Till skönhetsintrycken bidrar naturligtvis också utsikten över Stockholm från det högsta våningsplanet.

Det som också bidrog till att besöket uppfattades som en högtidsstund var den guidning som vår ciceron, Stig Karels, bjöd på under närmare två timmar. Han är en kunnig och engagerad guide som arbetat inom Folksam i över 30 år och som nyligen beskrivit byggnaden i en vacker, bildrik bok, som föreningen kommer att lotta ut som närvaropris vid årsmötet.

Visningen av Folksamhuset blev fulltecknad och, trots att Karels medgav ett utökat besöksantal, fick flera anmälda personer inte plats. Med tanke på detta och att besöket blev så uppskattat överväger styrelsen att försöka ordna en ny visning av byggnaden under 2019.