Foto: Holger Ellgaard CC BY-SA 4.0

KONSTRESA till Södertälje och Mariefred
25 augusti, 2018

Sensommar i Södertälje

Närmare fyrtio medlemmar mötte upp för föreningens bussresa till Södertälje och Mariefred den 25 augusti. Vi fick då, i strålande sensommarväder, uppleva Södertälje som en stad för kulturupplevelser. Dagen inleddes med ett besök på Saltskog gård, ”Bull” Liljevalchs fritidsviste i början av förra seklet. Gården är nu bas för ett antal konstnärer av vilka några var närvarande och presenterade sig vid vårt besök. Gårdens föreståndare berättade om dess historia och om Liljevalchs liv och gärningar.

Nästa besöksmål var Wendela Hebbes hus som flyttats från sitt ursprungliga läge till en central tomt alldeles intill kanalen. Huset innehåller nu en utställning om Wendela Hebbes liv och därutöver en restaurang där vi intog vår lunch sedan husets föreståndare givit oss en fyllig presentation av Wendela.

Efter lunchen gick vi till Södertälje konsthall som i en femtioårsjubileumsutställning visade verk av artister som tidigare ställts ut. Konsthallschefen, Kristina Möller, berättade om konsthallens tillkomst, som markerade början av Södertäljes ambitioner på det kulturella området, och gav sin syn på nuläge och en inte helt ljus framtid för verksamheten.

Vår resa fortsatte sedan till Mariefred. Vi togs emot på Marianne Philps galleri i Ekhovs Herrgård, som mödo- och varsamt renoverats av makarna Eriksson/Philps. Utställare i galleriet var vid vårt besök Maria Ginzburg, med stads- och landskapsmotiv i akvarell, och Anita Eurenius, med fågelskulpturer i papier maché.

Hemresan gick via Strängnäs och Enköping med en vacker överfart över Mälarens öar och Hjulstafjärden. Vid hemkomsten kunde alla se tillbaka på en väl använd dag, fylld av trevliga intryck, och deltagarna gav Lennart Hallsten, som skrupulöst planerat alla delar av resan, en lång och välförtjänt applåd.