Tisdag 6 september 2022
Konstresa med buss till skulpturparken ”Konst på hög” i Kumla

Nu äntligen är det dags för konstresan till Kumla som vi väntat på.

I Kumla finns en unik skulpturpark, belägen på toppen av Kvarntorpshögen. Kvarntorpshögen är en 100 meter hög askhög. Askhögen kom till mellan 1940-66 då man utvann skifferolja och lade slaggen i en stor hög. Det finns fortfarande varma partier inuti och man kan ibland se ånga sippra ur jorden. Det är en magnifik utsikt från toppen utöver Närkeslätten.

Idag är det ett populärt utflyktsmål och en annorlunda miljö för skulpturområdet ”Konst på Hög”. I mitten av 90-talet fick två konstentusiaster idén att starta en konstutställning på toppen
av högen, Anders Fasth (gallerist) och Olle Medin (konstnär). Nu ca 25 år senare har det utvecklats till ett av Sveriges förnämsta skulpturområden som årligen lockar ca 30 000
besökare. Varje år utökas parken med en ny skulptur. Idag finns det dryga 30 skulpturer av nationellt och internationellt erkända konstnärer.

Det blir en heldagsutflykt som startar 08.30 och vi är åter i Vallentuna ca 19.15. Restiden är ca 3 timmar i vardera riktningen inklusive en kort paus.

Nu hoppas vi att ni blir nyfikna på att få se alla skulpturer och uppleva denna unika miljö.

Kostnad: Max 800kr för dem som betalat årets medlemsavgift, icke medlemmar betalar 850 kr. Priset är preliminärt beroende på antal deltagare. Medlemmar har företräde.
Max 50 personer kan följa med på resan och minst 30 personer för att vi ska kunna anordna resan.

Anmälan till info@vallentunakonstforening.se eller till Monica Hollstrand, tel. 070 – 342 41 49. Anmälningsformuläret här på vår hemsida går också att använda.

OBS! Anmälan är bindande efter sista anmälningsdatum dvs, 30 juni. Avvakta med inbetalning tills du fått bekräftelse från Monica per mejl eller telefon med uppgifter om betalning till bussresan. Observera att maxantalet snart kan vara nått så vänta inte för länge med din anmälan.

Gå gärna in och läs lite mer om ”Konst på Hög” via denna länk.