Växla mellan bilderna med hjälp av höger/vänster pil på tangentbordet. Du kan också använda muspekaren (rulla på hjulet). Klicka med musknappen för att se bilden i helskärmsläge.

Naturens viskning 1

Harlquin-byst
Tyst minut

Om Julia

Jag har sedan jag var liten, hållit på och lekt med färger, former och texturer. Mina konstintresserade föräldrar upplät en skrubb i huset som blev min och en väns ateljé, några år senare hade vi vår första utställning, 15 år gamla!

Jag har redan från tidig ålder förstått att jag behöver skapa för att må bra. Veckor utan kreativitet gör mig otålig och ”låg”.
Jag tänkte då i ung ålder, att bildlärare, det ska jag bli när jag blir stor! När jag väl kommit in på utbildningen på Konstfack och var ute på praktik i skolor, insåg jag att det handlar om ett kall – att vara mentor -, och det var jag inte…. i alla fall inte ända in i märgen. Så efter 1 ½ år så hoppade jag av och blev medlem i ateljéföreningen Igor, där jag umgicks med konstnärer som jobbade i många olika tekniker. Till en början målade jag, men när en plats blev ledig i keramikavdelningen flyttade jag in där och vart fast! Jag var då ca 25 år.

Sedan millennieskiftet har jag vid sidan av mitt skapande arbetat på förskolor i vår kommun. Jag älskar barnens direkta, otvungna, opåverkade, fantasifulla värld. Vilken inspirationskälla!

Under de senaste åren har jag kunnat fullkomligen helt gå upp i mitt skapande. Det har tagit fart. Jag har haft många utställningar i Vallentuna och Stockholm, både jurybedömda och ”egen”bedömda. Varje år deltar jag i Konst i Roslagen (Konstrundan), som går av stapeln den första helgen i oktober. Då är ni hjärtligt välkomna att besöka mig i mitt galleri nära Vallentuna Centrum. Ni kan även kontakta mig när som helst om ni vill titta förbi.

Hur tänker du när du skapar? Hur kommer du på allt? Varför gör du dessa objekt? Man får många nyfikna frågor när man möter publik. Jag jobbar lustfyllt. Vackra, spännande, sorgsna, engagerande, utmanande, komiska föremål växer fram. Ibland noga genomtänkta och ibland mer slumpartade. Förklädda människor, förmänskligade djur, mitt åldrande och nu senast pandemin har fängslat mig och satt mig i arbete. Alla dessa objekt är min tolkning och bearbetning av livet och den annalkande döden. Det blir nog mitt svar på frågorna.

Kontaktuppgifter:
facebook.com/galleriperspektiv