Alberto Giacometti, Caroline en larmes, 1962. Coll. Fondation Giacometti, Paris © Estate of Alberto Giacometti / Bildupphovsrätt 2020

INSTÄLLD – Föreläsning om Alberto Giacometti

Onsdagen den 14 oktober kl 18.30 – 20.00. Fri entré.
Kulturrummet, Vallentuna Kulturhus

Intendent Ylva Hillström, Moderna muséet, föreläser om Alberto Giacometti och utställningen ”Ansikte mot ansikte” på Moderna muséet. OBS – evenemanget genomförs beroende av hur Covid-19 utvecklas. Mer information senare.

Alberto Giacometti (1901-1966) var en schweizisk skulptör och målare. Tillsammans bl a med Bror Hjort studerade han i Paris, där han sedan var verksam med undantag för krigsåren. Giacometti var en av de mest betydelsefulla skulptörerna under 1900-talet och är mest berömd för sina långa och smala skulpturer som sålts till fantasisummor. Han målade även och skrev konstteoretiska texter för tidskrifter och utställningar.

Vår utmärkta föreläsare Ylva Hillström har vi i föreningen tidigare haft glädjen att träffa i samband med Moderna muséets utställningar ”Sent måleri” (Turner, Monet och Twombly) samt ”Hilma av Klint”.