FAVORIT i repris – KONSTSKATTER i Folksam’s huvudkontor

17 september, kl 18.00
Folksamhuset

I mitten av september ordnade konstföreningen ytterligare en visning av Folksams huvudkontor på Södermalm. Orsaken till reprisen var att föreningen under 2018 hade gjort ett besök där som blev osedvanligt uppskattat och att flera anmälda då inte fick plats till visningen. Nu blev visningen fulltecknad igen och 23 personer deltog i årets visning.

Förväntningarna inför årets visning var höga och de infriades verkligen. Ett skäl var naturligtvis att byggnaden inrymmer mängder av utomordentlig konst och praktfulla interiörer av våra mest kända 1900-talskonstnärer, som Isaac Grünewald, Carl Eldh, Barbro Nilsson, Carl Malmsten, Sven Xet Eriksson och Staffan Hallström.

Utsikten över Stockholm från det högsta, 27:e våningsplanet bidrog givetvis också till skönhetsintrycken.

Men ett minst lika viktigt skäl var vår guide Stig Karels. Han berättade mycket levande och initierat om samlingen under drygt två timmar och han behöll hela tiden vårt intresse och vår uppmärksamhet.

En vacker, bildrik bok som han skrivit om byggnaden och samlingen inköptes också av många i gruppen. Även denna visning blev en riktigt minnesrik händelse för oss besökare.