INSTÄLLD! Eventuell guidad visning av utställningen ” Zorn – en svensk superstjärna” vid Nationalmuseum

Augusti 2021 (under förutsättning att Nationalmuseum ändrar sina nuvarande besöksregler)
Nationalmuseum. Information senare om eventuell anmälan och kostnader.

För närvarande tar Nationalmuseum bara emot ströbesökare med förbeställda biljetter. Om muséet ändrar sina besöksrestriktioner försöker föreningen ordna en gruppvisning av utställningen i slutet av augusti månad 2021. Mer information om detta liksom om kostnader och anmälan till visningen kommer senare.

Vårens utställning på Nationalmuseum tar dig med genom Zorns långa och mångsidiga karriär. Du får se omtyckta klassiker och inlånade verk från privata samlingar som du aldrig annars kan se. Förundras över hur briljant Zorn fångade ljuset, ett vågskvalp eller ett ögonblick i flykten. Fascineras av hans oöverträffade framgångar både i Sverige och internationellt.

Utställningen är kronologiskt presenterad och följer Zorn från när han först gör entré på konstscenen 1880 fram till hans död 1920. Under de första åren som konstnär målar han nästan uteslutande i akvarell. Det är först 1887 som han på allvar tar sig an oljemåleriet. Utställningen speglar Zorns sammansatta person som var lika mycket hembygdsvurmare som världsmedborgare. Han reste väldigt mycket och utställningen visar exempel på bilder från bland annat Konstantinopel, Alhambra, St Ives och Paris. Under resorna anlitades han flitigt för att måla societetens porträtt, inte minst i USA dit han reste inte mindre än sju gånger. Utställningen riktar även särskild uppmärksamhet mot Emma Zorn. Paret träffades under ett porträttuppdrag och efter en tids hemlig förlovning gifte de sig 1886. Genom hennes familj öppnades många dörrar för Zorn till miljöer där i sin tur nya dörrar öppnades, som ledde till bland annat England och Frankrike. Det var också Emma som efter makens död gjorde Zornmuseet till vad det är idag.