Föredrag om Zorn och utställningen ”Zorn – en svensk superstjärna” vid Nationalmuseum

Lena Eriksson, chef pedagogik, Nationalmuseum.
Torsdagen den 19 augusti kl 16.00 – 17.15

Kulturrummet, Vallentuna kulturhus. Fri entré.

Från enkel bondpojke till den klarast lysande stjärnan på konstnärshimlen. Vi möter entreprenören, porträttmålaren, världsmedborgaren och hembygdsskildraren Anders Zorn. En guide/pedagog från Nationalmuseum kommer till Vallentuna för att fördjupa våra kunskaper om Zorn och presentera den pågående utställningen på Nationalmuseum, ”Zorn – en svensk superstjärna”, som pågår t.o.m. den 29 augusti 2021.

Anders Zorn är en av Sveriges mest välkända konstnärer. Hans liv och yrkesbana har få motsvarigheter i den svenska konsthistorien. Från en enkel uppväxt i Dalarna tog Zorn sig ut i världen med en nästan osannolik förmåga att plötsligt befinna sig långt in i olika maktkretsar. I USA:s finanselit, Paris kulturelit eller Londons societet för att bara nämna några. Utmärkande för Zorns konstnärskap är en exceptionell skicklighet i olika tekniker – akvarell, oljemåleri, etsningar och skulptur. Utställningen visar såväl de kända klassikerna som mindre kända sidor av konstnären Zorn. Förutom verk från museets egna samlingar visas inlånade verk från Zornmuseet i Mora och ett stort antal verk från privata samlingar som annars inte går att se.

För närvarande tar Nationalmuseum bara emot ströbesökare med förbeställda biljetter. Om muséet ändrar sina besöksrestriktioner försöker föreningen ordna en gruppvisning av utställningen i slutet av augusti månad 2021. Mer information om detta liksom om kostnader och anmälan till visningen kommer senare. På Nationalmuseums hemsida finns det mer information om Zorn och utställningen och du kan beställa en fyllig katalog över utställningen.