April-maj 2020
Irina Johansson, fotograf

Tema för utställningen är ”Magisk Natur”.
Vår vidunderliga värld är fylld med vackra färger och former, spännande detaljer och magiskt ljus. Målet med Irinas fotografering är att hitta något speciellt i vårt vardagliga liv.

Irina gillar gatufoto och naturfoto, och experimenterar med långa slutartider och dubbelexponering, Photoshop och art foto. Form och färg är hennes favoriter, och hon ser mönster och grafiska former överallt. På bilden Glory Light har hon fångat två ljusfenomen, Brockenspöke och Gloria. Brockenspöke är ett optiskt fenomen där betraktarens skugga avbildas många gånger förstorat på dimma eller ett likformigt moln. Fenomenet Gloria uppträder däremot runt objektet som en rund regnbåge. Den aktuella bilden är tagen på Krim.

Irina är medlem i Stockholms fotoklubb, där hon har tävlat och erhållit flera diplom. Bland annat blev hon utnämnd som bästa årsfotograf 2013 och 2016 av Östra Svealands Fotoklubbar. Ni kan hitta till flera av hennes bilder på: http://www.gatufotogruppen.se

Om ni är intresserade av köp kan ni nå Irina på telefon: 0730519051 och e-post: iraviking@gmail.com

Januari – mars 2020
Björn Schaerström

Björns konstnärskap är i första hand måleri, collage och fotografi. Materialvalet är för det mesta akryl på duk men kan också vara andra färger och material på plywood eller MDF. Han jobbar såväl med pensel som med hemmagjorda verktyg t.ex. genom att skrapa fram bilden med brutna bitar av Masonite, att rita med träpinnar eller att dutta fram nyanser med en bit lakansväv.

Björn får inspiration av det mesta. Färger, former och material. Kroppar, natur och politik. Dröm och fantasi. Han använder gärna kameran för att plocka fram ”osynliga” former i vardagen.

År 2013 var Björn med att starta Galleri Freja. Han har deltagit i ett flertal samlingsutställningar. och under många år ställt ut på Konst i Roslagen.

Björn är en vän av giclée-tryck. Såväl unika målade verk som fotografier tas enkelt fram i önskat format.

Björn är civilekonom och har sin yrkesmässiga bakgrund huvudsakligen inom näringslivet. Han är född 1954 i Gävle och uppväxt i Sundsvall. Bor sedan 1988 i Vallentuna. E-post: b.schaerstrom@gmail.com Hemsida: www.bjornsart.com

November – December

Sigrid Ingela Blom Sigrid Ingela Blom ställer ut grafik och måleri under november och december 2019. Sigrid Ingela Blom är bildkonstnär och silversmed på heltid sedan många år tillbaka. Hon är uppvuxen och bosatt i Vallentuna. Nu ställer hon ut i Folktandvårdens lokaler i Vallentuna, där varje grafiskt verk är unikt och endast finns i ett exemplar.

När man läser om henne slås man av hennes olika yrkeserfarenheter och kompetenser. Hon har bland annat examen som silversmed, examen i musik och bild vid lärarhögskolan i Stockholm och har dessutom många uppdrag som sångsolist och piano-/sångpedagog. Hon har inom sitt konstnärskap haft många separatutställningar och deltagit i otaliga grupputställningar.

Tag tillfället i akt och gör ett besök på Folktandvården för att se hennes alster, och läs mer om henne på hemsidan. http://www.blomjewellery.com. Kommande separatutställningar våren 2020 är bl a en separatutställning på Karby Gård i Västra Flygeln samt en Fönsterutställning i sommar på Lerverk i Göteborg. Allt arbete sker för hand från idé till färdigt verk. Hon tar emot beställningar, renoveringar, omarbetningar och gör småskaliga egna verk, gärna unikat. Hon samarbetar ofta med musiker, vilket resulterat i att hennes unika smycken ofta reser jorden runt på turné. Hon säljer bl a smycken och corpus året runt på Galleri Hantverket, på Södermalm i Stockholm http://www.gallerihantverket.se.

Hennes verkstad/Ateljé kommer flytta från Vallentuna in till Vasastan under december, men kunderna i Vallentuna överger hon inte.

Arbetet fortsätter och hon kommer nu ha möjlighet att bl a ta emot grupper i konstföreningar för visning.

September – Oktober

Jean-Pierre Saracco Jean-Pierre är medlem i Galleri Freja och Konst i Roslagen. År 2012 startade han Konstgrottan i samband med sin flytt till Vallentuna, och år 2016 fick han Väsby konsthalls kulturpris för sina akvareller. Han har studerat på Marseille Universitet Luminy, Les Art Plastics 1968, och senare Grafisk formgivning på Konstfack Aftonskolan 1978-1981. Han har haft diverse utställningar och fått pris som grafiker inom näringslivet under dessa år.

Parallellt med det har han simtävlat och varit engagerad med Täby Sim de senaste 20 åren. Senast blev han svensk Master Mästare på 100m och 200m fjäril 2019 i sin årsklass 70-74 år.

För ca 10 sedan blev han tillfrågad att hålla akvarellkurs för några damer, som saknade sin sjuka ledare. Det gav honom chansen att upptäcka en ny och fantastisk värld, som han inte har lämnat sedan dess.  jean-pierre@art2savoir.se jean-pierre@konstgrottan.se www.art2savoir.se www.konstgrottan.se

Juni – Augusti
Marie Holmström