November – December
Sigrid Ingela Blom

Sigrid Ingela Blom ställer ut grafik och måleri under november och december 2019. Sigrid Ingela Blom är bildkonstnär och silversmed på heltid sedan många år tillbaka. Hon är uppvuxen och bosatt i Vallentuna. Nu ställer hon ut i Folktandvårdens lokaler i Vallentuna, där varje grafiskt verk är unikt och endast finns i ett exemplar.

När man läser om henne slås man av hennes olika yrkeserfarenheter och kompetenser. Hon har bland annat examen som silversmed, examen i musik och bild vid lärarhögskolan i Stockholm och har dessutom många uppdrag som sångsolist och piano-/sångpedagog.
Hon har inom sitt konstnärskap haft många separatutställningar och deltagit i otaliga grupputställningar. Tag tillfället i akt och gör ett besök på Folktandvården för att se hennes alster, och läs mer om henne på hemsidan. http://www.blomjewellery.com.

Kommande separatutställningar våren 2020 är bl a en separatutställning på Karby Gård i Västra Flygeln samt en Fönsterutställning i sommar på Lerverk i Göteborg.

Allt arbete sker för hand från idé till färdigt verk. Hon tar emot beställningar, renoveringar, omarbetningar och gör småskaliga egna verk, gärna unikat. Hon samarbetar ofta med musiker, vilket resulterat i att hennes unika smycken ofta reser jorden runt på turné.

Hon säljer bl a smycken och corpus året runt på Galleri Hantverket, på Södermalm i Stockholm http://www.gallerihantverket.se.

Hennes verkstad/Ateljé kommer flytta från Vallentuna in till Vasastan under december, men kunderna i Vallentuna överger hon inte. Arbetet fortsätter och hon kommer nu ha möjlighet att bl a ta emot grupper i konstföreningar för visning.

September – Oktober
Jean-Pierre Saracco

Jean-Pierre är medlem i Galleri Freja och Konst i Roslagen. År 2012 startade han Konstgrottan i samband med sin flytt till Vallentuna, och år 2016 fick han Väsby konsthalls kulturpris för sina akvareller.
Han har studerat på Marseille Universitet Luminy, Les Art Plastics 1968, och senare Grafisk formgivning på Konstfack Aftonskolan 1978-1981.
Han har haft diverse utställningar och fått pris som grafiker inom näringslivet under dessa år. Parallellt med det har han simtävlat och varit engagerad med Täby Sim de senaste 20 åren. Senast blev han svensk Master Mästare på 100m och 200m fjäril 2019 i sin årsklass 70-74 år.
För ca 10 sedan blev han tillfrågad att hålla akvarellkurs för några damer, som saknade sin sjuka ledare. Det gav honom chansen att upptäcka en ny och fantastisk värld, som han inte har lämnat sedan dess.

jean-pierre@art2savoir.se jean-pierre@konstgrottan.se
www.art2savoir.se www.konstgrottan.se