”Mamma är galen och pappa är full”

25 mars, kl 18.30
Kulturrummet, Vallentuna kulturhus

En ovanlig och spirituell konstföreläsning
Med utgångspunkt från sina senaste böcker, ”Mamma är galen och pappa är full” och ”Ge upp idag – i morgon kan det vara försent”, berättade den prisbelönte författaren Fredrik Sjöberg om ett antal skickliga men bortglömda konstnärer, om deras öden, vänskapsband och familjehistorier som han ihärdigt sökt och nystat upp.

Vi var närmare ett 50-tal åhörare som samlats i Kulturrummet för att lyssna till Fredrik som höll en verkligt minnesvärd föreläsning: Inte en enda bild av ett konstverk eller en konstnär visades! Har det tidigare hänt i konstföreningens historia? Ändå var vi åhörare starkt fascinerade av Fredriks framställning och hans sätt att skriva: Underhållande, skarpsinnigt och överraskande med obehindrade övergångar mellan fack- och skönlitteratur, memoarer, biografier med självbiografiska tillägg. Berättelserna och texterna får en svindlande kalejdoskopisk prägel.

Hans böcker innehåller dock bilder av konstnärernas verk och några visas här. I tur och ordning av Anton Dich, Olof Ågren och Lotte Laserstein vars fantastiska och väldiga målning ”Kväll över Potsdam”, nyligen inköptes för 5 miljoner kronor till ett museum i Berlin, och som Lotte tänkte skänka till Kalmar kommun på 1970-talet.