SEB's nya konstsatsning med samtidskonst

5 mars, kl 18
Stjärntorget 4, Arenastaden, Solna

Besöket på SEB
Den guidade visningen av SEB:s nya konstsamling besöktes av 32 medlemmar. Vår guide Martin Joanson lotsade oss runt i den spännande byggnaden och visade delar av den konstskatt de nu
besitter. Vid flytten till Solna såldes befintlig konst för ca 50 miljoner kronor, och nutida konst av företrädesvis kvinnliga konstnärer inköptes. Här finns konst som väckt stort intresse i vida kretsar.
Liselotte Watkins, född 1971 , som bor och verkar i Rom, valde att som sitt bidrag skapa konstverket ”Porträtt ur den svenska konsthistorien, 2017. Collage (10)”
Hon har på sitt eget sätt tolkat 10 av de kvinnliga konstnärer som finns representerade i SEB:s samling. Nämnas kan bl.a. Marie Ekman, Hilma Af Klint och Karin Mamma Andersson.

Det var även spännande att få se arkitekturen från insidan, där ca 5 000 personer arbetar, och där konstverken valts med stor omsorg.

Det var ett mycket uppskattat besök, och det kan vi till stor del tacka vår kunnige och inspirerade guide Martin Joanson. Eftersom detta besök tidigt blev fulltecknat planerar vi ett nytt besök redan
måndagen den 6 maj klockan 18.00.
Anmälan om intresse till info@vallentunakonstforening eller till Monica Hollstrand på tel 070-342 41 49. Det går också bra att skicka anmälan via anmälningsformuläret.

Läs mer här >