Sigrid Hjertén: Ateljéinteriör, 1916. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.

Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist
Prins Eugen’s Waldemarsudde
21 mars 2018
kl 15.00

I mars besökte konstföreningen Waldemarsudde som ordnat en stor utställning av en av det svenska avantgardets frontgestalter, ”Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist”.

Hjertén var i sin ungdom elev till Henri Matisse i Paris där hon även tog starka intryck av Paul Cézannes måleri. I samtiden både hyllades och kritiserades hon för sitt expressiva färgmåleri. Som många kvinnliga konstnärer med en konstnär som make hamnade hon tidvis i skuggan av maken, Isaac Grünewald. På utställningen visades ett stort antal av hennes verk från 1910-talet fram till det publika och kritikerrosade genombrottet på 1930-talet då några av hennes mest fängslande och färgintensiva verk tillkom.

Utställningen visade även målningar av Isaac Grünewald och parets son Iván Grünewald.

Vi var 25 deltagare, varav några utanför vår medlemskrets, som lotsades av en mycket kunnig guide genom en fyllig och spännande utställning.